מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה
sponsored by 

חדשנות באמצעות הנתונים

15/12/2020

מאת: משה שובה, מנהל בכיר בקבוצת הפריסיילים של Dell Technologies.

 

על שלושת האתגרים העיקריים הניצבים בפני CIO בימינו בדרך ליצירת ערך חדש לחברה

הלחץ הכלכלי שהביאה איתה מגפת הקורונה גרם למנהלי חברות להיאבק על עצם הרלוונטיות של העסק שלהם. בעידן הדיגיטלי של ימינו המפתח לכך נמצא בידיהם של מנהלי מערכות המידע (CIOs). הסיבה לכך היא שכיום היתרון התחרותי נקבע ישירות על פי המהירות בא הוא מסוגל להפוך את הנתונים שלו לתובנות משמעותיות המניעות את התוצאות העסקיות. למעשה, גורל העסק טמון בנתונים שלו ובעיקר באופי ואופן השימוש הנעשה בהם.

העשור הנוכחי, המכונה "עשור הנתונים", מציב אתגר משמעותי בפני מנהלי מערכות המידע – בעוד כמות הנתונים ממשיכה להאמיר ברחבי העולם ואף צפויה להגיע עד שנת 2025 ל-175 Zettabyte, בפועל פחות מ-0.5% מהנתונים מנותחים - דבר המוביל למסקנה כי קיימים נתונים רבים שנמצאים באפלה ולרוב הולכים לאיבוד.

במציאות, הארגונים צוברים עוד ועוד נתונים מבלי שיש ביכולתם לרתום את התובנות לטובת צרכיהם העסקיים. על פי מחקר של פורסטר, למעלה מ-33% ממקבלי ההחלטות בתחום ה-IT מתייחסים לאיסוף וניהול נתונים כ"אחד האתגרים הגדולים ביותר שלהם". ארגונים רבים מבינים כי הגישה לנתונים איכותיים מאפשרת חוויות טובות יותר ללקוחות פרטיים ועסקיים, וכי מימוש מלוא הפוטנציאל של הנתונים חשוב כדי להשיג יתרון משמעותי על פני חברות אחרות.

אתגרים אלו יכולים להפוך להזדמנות של ממש עבור מנהלי מערכות המידע שניצבים בפני פרויקטים רבים ובפניהם החלטה קריטית לבחור בפרויקטים הנכונים שיקדמו את החברה, זאת בעוד רבים מהם גם מוקפאים עקב אי וודאות כלכלית. עסקים יכולים לאמץ את העתיד הדיגיטלי, להאיץ את מעגל החדשנות וליצור בידול תחרותי, אם הם ישכילו לעמוד בשלושה אתגרים מרכזיים.

ניהול נתונים: אפל, מבוזר ומגוון- מרבית הנתונים המאוחסנים אינם בשימוש

לצערנו, גישות ניהול הנתונים כיום אינן מצוידות ניטב לעמידה בצרכים העדכניים של עידן הנתונים.

מנהלי מערכות המידע צריכים להפיק מידע מתוך מאגר גדול מאוד של נתונים במקום לעשות בדיוק את ההיפך – לסרוק את כל הנתונים במהירות ולהסיר את אלה שאינם רלוונטיים ולא תורמים לארגון. כל זאת בעת שהם מנסים לצאת מאסטרטגיות של מאגרי נתונים מרוכזים.

מדי שנייה מתחברים לאינטרנט 127 מכשירי קצה חדשים, עפ"י הערכת גרטנר – עד לשנת 2025,  75% מכל הנתונים שמייצרות חברות ענק ייווצרו ויאוחסנו במכשירי הקצה - ובעוד מספר מכשירי הקצה שמייצרים נתונים גדל, אסטרטגיות ריכוז הנתונים שמעבירות את הנתונים לענן פשוט לא עומדות ביכולת לשמור על הדרישות לפעולות בזמן אמת.

בינתיים, מרבית הנתונים המאוחסנים אינם בשימוש, הם נאספים ומועברים עם כלל הנתונים - אך הם אף פעם לא משמשים ליצירת תובנות עסקיות כלשהן. מדובר בנתונים אפלים וצמיחתם מדגימה את האתגר והמאבק של החברות לרתום את ערך נתונים לטובתם ולהצלחתם העסקית.

למצוקה זו נוספה דרישה חדשה להגדרת הנתונים "בזמן אמת". הדרישה הזאת מדגישה בצורה חזקה יותר את אתגר ניהול הנתונים, במהלך 5-10 השנים הבאות. על פי מחקר פורסטר, אנליסטים צופים כי בין השנים 2019 ל-2024, ארגונים ישלשו את כמות הנתונים ה"לא מובנים" שלהם עם נתונים מורכבים יותר - וכך אור הזרקורים בחברות עובר ישירות למנהלי מערכות הנתונים.

למורכבות ההולכת וגוברת הזאת יש השלכות על עמידה ברגולציה ובאבטחת המידע. בעולם שהולך ונהיה מחובר יותר, עם כמות גדלה של מכשירי קצה, קיימות סכנות רבות להתקפות סייבר- אותן ראינו משגשגות השנה בחסות הקורונה, עם המעבר לעבודה מרחוק. לכן עסקים צריכים לשמור על ציות לכללי האבטחה, בייחוד כאשר מתבצעים שינויים מהירים בתצורת העבודה בארגון.

מנהלי מערכות המידע יכולים לחשוב ולעצב מחדש את מערך ניהול הנתונים כך שיתאים יותר ל"עידן הנתונים" על ידי נקיטת מס' פעולות מרכזיות. ראשית, עליהם ליצור גישה קלה לנתונים עסקיים כך שצוותים יוכלו למצוא נתונים איכותיים הדרושים להם לביצוע תפקידם; שנית, עליהם לספק גישה נוחה למהנדסי נתונים ומדעני נתונים לכלים הדרושים להם בכדי לספק תובנות עסקיות בעלות ערך; ולבסוף, עליהם לאפשר פריסה וניהול נתונים, יישומים ותשתיות בצורה עקבית בין כל צוותי ה-IT והמשתמשים.

לוקחים את החדשנות לקצה: רכבים אוטונומיים רפואה מרחוק וערים חכמות

גרטנר מעריכה כי עד שנת 2022, יותר מ-50% מנתוני הארגון ייווצרו ויעובדו מחוץ למרכז הנתונים או הענן, לעומת פחות מ-10% בשנת 2019. כמו כן, רוב הנתונים ייווצרו בקצה ויעובדו "בזמן אמת", ובעצם ייווצר עידן חדש של חדשנות שכמותה לא ראינו מעולם. כלי רכב חכמים יהפכו אוטונומיים, רפואה מרחוק תסיר חסמים בתעשיית הבריאות וערים דיגיטליות ישפרו את חייהם של מיליארדים.

בעוד מרכז הכובד של הנתונים עובר לכיוון מכשירי הקצה, ארגונים מבקשים מצוותי ה-IT לספק יותר ויותר שירותים איכותיים בזמן אמת, בשבריר שנייה ובמיקומים מבוזרים. ארגונים מכירים בכך שזה לא תמיד פרקטי להעביר מידע שמופץ לתשתית מרכזית במרכז הנתונים או בענן בשביל לנתח אותו בצורה יעילה. במקום זה, הם מעבירים את התשתית כך שתהיה קרובה יותר לקצה, שם נוצרים מרבית הנתונים ועליהם לפעול במהירות. זה מעלה שאלות כמו איך ניתן להשיג תשתית קבועה וגישה לניהול נתונים המאגדת מספר ספקי ענן ומכשירי קצה.

בעולם האמיתי אין פתרון אחד שמתאים לכולם, אך מנהלי מערכות המידע יכולים לבחור את האתגרים שלהם. לדוגמה, יצירת מרכז יחיד שמשלב בין הענן למרכז הנתונים בקצה ומחבר אותו למספר העולה של מכשירים כדי ליצור ניהול נתונים קבוע; להבטיח פיתוח מתמיד שמסייע לבנייה, הרצה וניהול של אפליקציות מודרניות; להשקיע באבטחת תשתית הקצה של פלטפורמות ניהול, אפליקציות ומכשירים, פעולות קריטיות בשביל לאפשר דור חדש ועיבוד כמויות אדירות של נתונים; בנוסף, למידת האקו-סיסטם של משתמשי הקצה יעזור למנהלי מערכות המידע להבין איך להתאים את הפתרונות הכי אפקטיביים לצרכים העסקיים.

הכוח של הגורם האנוש: רק חמישית מהזמן שמשקיעים צוותי עבודה הופך נתונים לרווח

על מנת לקצור מלוא הערך מהנתונים העסקיים, הזמן צריך להיות מושקע בהפיכת הנתונים ליצירת חדשנות ולרווחים. על פי גרטנר, רק 22% מהזמן שמשקיעים צוותי ניהול הנתונים מושקע בהפיכת הנתונים למידע בעל ערך. זה מעיד בעיקר על צורך מיידי באתחול מחדש של תרבות העבודה  והגדרה מחדש של ערך החדשנות כערך קריטי לעסק – שחייב להיות מקודם ומטופח.

הדבר גם שם זרקור על העבודה המשותפת של קבוצות ויחידים שעובדים לעתים קרובות עם נתוני הארגון – מציגים לפעמים חלקים שונים של הארגון עם סט מטרות שונות. גישות מפוזרות של קבוצות נתונים מקשות על מתן הדגש ויצירת שיתוף פעולה בגישה לניהול הנתונים.

כמו כן, גיוס מדעני נתונים נוספים לא יפתור את הבעיה, כאשר מרבית הארגונים עדיין חסרים תפקידי מפתח ויכולות הדרושים להם כדי להפוך לעסקים חכמים. מדעני נתונים מוכשרים ומקצוענים מאוד נדירים ויקרים עבור רוב הארגונים. זה מאפשר שימוש יעיל בזמן ומנהלי מערכות המידע יכולים לשאול את השאלה: כמה זמן של מדעני נתונים באמת מושקע במשימות של מדע נתונים וכמה זה משפיע על ערך החברה? וכמה זמן הם משקיעים בנושאים אחרים בחברה?

לסיכום, ברגע שיושלמו שלושת האתגרים:

  1. התשתית הנכונה המאפשרת הפקת מידע איכותי מכמויות הנתונים העצומות והמבוזרות
  2. אסטרטגיית ניהול הנתונים
  3. האנשים הנכונים בעמדות ניהול המידע

עסקים יהיו בעמדה לאמץ את הדרישה לטכנולוגיות מתקדמות.

כל עסק יכול להנות מעידן הנתונים - אך הוא חייב להיות ממוקד חדשנות על מנת לגלות את הערך האמיתי הטמון בנתונים שלו.

 

המאמר פורסם גם באתר המידע הפיננסי טלנירי