מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה
sponsored by 

הגיע הזמן להפוך נתונים לרווח

08/12/2020

מאת: משה שובה, מנהל בכיר בקבוצת הפריסיילים של Dell Technologies.

על פי דוח גרטנר האחרון, רק 22% מהזמן שמשקיעים צוותי ניהול הנתונים מושקע בהפיכת הנתונים למידע בעל ערך. הלחץ הכלכלי שיצרה המגפה העולמית גרם למנהלי חברות להיאבק על רלוונטיות עסקית - מנהלי מערכות המידע (CIOs) מהווים גורמי מפתח לכך. כיום, היתרון התחרותי הארגוני נקבע ישירות על ידי המהירות בה הוא הופך את נתונים לתובנות משמעותיות ובעלות ערך המניעות תוצאות עסקיות.

העשור הנוכחי, המכונה כ"עשור הנתונים", מציב אתגר לא פשוט למנהלי מערכות המידע – עליהם להפיק מידע מתוך מאגר גדול מאוד של נתונים במקום לעשות בדיוק את ההיפך – לסרוק במהירות את כל הנתונים ולהסיר את אלה שאינם בעלי ערך לארגון. כל זאת בו בעת שהם מנסים לצאת מאסטרטגיות מאגרי נתונים מרוכזים. 

ברוב הנתונים המאוחסנים לא נמצאים בשימוש, הם נאספים עם כלל הנתונים - אך אף פעם לא משמשים ליצירת תובנות עסקיות. מדובר בנתונים זניחים ועצם צמיחתם מדגימה את האתגר והמאבק האינסופי של החברות לרתום את ערך הנתונים. 

לקשיים אלו נוספה הדרישה החדשה להגדרת הנתונים "בזמן אמת". דרישה זו מדגישה בצורה חזקה יותר את אתגר ניהול הנתונים, ב-5-10 השנים הבאות. על פי מחקר פורסטר, אנליסטים צופים כי בין השנים 2019 ל-2024, ארגונים ישלשו את כמות הנתונים ה"לא מובנים" שלהם לצד נתונים מורכבים יותר - וכך הופכים מנהלי מערכות הנתונים להיות הגורמים המשמעותיים ביותר בארגון.

למורכבות ההולכת וגוברת יש השלכות על עמידה ברגולציה ובאבטחת המידע. בעולם שהולך ונהיה מחובר יותר, עם כמות גדלה של מכשירי קצה, קיימות אפשרויות רבות להתקפות סייבר- אותן ראינו משגשגות השנה בחסות הקורונה והמעבר לעבודה מהבית. לכן עסקים צריכים לשמור על עמידה בכללי האבטחה, בייחוד כאשר מתרחשים שינויים מהירים בתצורת העבודה. 

מנהלי מערכות המידע יכולים לחשוב ולעצב מחדש את מערך ניהול הנתונים כך שיתאים יותר ל"עידן הנתונים" על ידי נקיטת כמה פעולות מרכזיות. ראשית, יצירת גישה קלה לנתונים עסקיים כך שצוותים יוכלו למצוא נתונים איכותיים הדרושים להם לביצוע תפקידם; שנית, מתן גישה נוחה למהנדסי ומדעני נתונים לכלים הדרושים להם במטרה לספק תובנות עסקיות בעלות ערך; ולבסוף, פריסה וניהול נתונים, יישומים ותשתיות באופן עקבי על פני כל צוותי ה-IT והמשתמשים.

רכבים אוטונומיים, רפואה מרחוק וערים חכמות

גרטנר מעריכה כי עד שנת 2022, יותר מ-50% מנתוני הארגון ייווצרו ויעובדו מחוץ למרכז הנתונים או הענן, לעומת פחות מ-10% ב-2019. כמו כן, מרבית הנתונים ייווצרו בקצה ויעובדו "בזמן אמת", ובעצם ייווצר עידן חדש של חדשנות שכמותה לא ראינו מעולם. כלי רכב חכמים יהפכו אוטונומיים, רפואה מרחוק תסיר חסמים בתעשיית הבריאות וערים דיגיטליות ישפרו את חייהם של מיליארדים.

בעוד מרכז הכובד של הנתונים עובר למכשירי הקצה, ארגונים דורשים מצוותי ה-IT לספק יותר ויותר שירותים איכותיים בזמן אמת, באופן מיידי ובמיקומים מבוזרים. ארגונים מכירים בכך שזה לא תמיד פרקטי להעביר מידע שמופץ לתשתית מרכזית במרכז הנתונים או בענן בשביל לנתח אותו בצורה יעילה.

במקום זה, הם מעבירים את התשתית כך שתהיה קרובה יותר לקצה, שם נוצרים מרבית הנתונים ועליהם לפעול במהירות. מה שמעלה שאלות כמו איך ניתן להשיג תשתית קבועה וגישה לניהול נתונים המכילה מגוון ספקי ענן ומכשירי קצה.

בעולם האמיתי אין פתרון קסם יחיד שמתאים לכל, אך מנהלי מערכות המידע יכולים לבחור את האתגרים שלהם. לדוגמה, יצירת מרכז יחיד שמשלב בין הענן למרכז הנתונים בקצה ומחבר אותו למספר העולה של מכשירים במטרה ליצור ניהול נתונים קבוע; להבטיח פיתוח מתמיד שמסייע לבנייה, הרצה וניהול אפליקציות מודרניות; להשקיע באבטחת תשתית הקצה של פלטפורמות ניהול, אפליקציות ומכשירים, פעולות קריטיות בשביל לאפשר דור חדש ועיבוד כמויות אדירות של נתונים. 

בנוסף, למידת האקו-סיסטם של משתמשי הקצה תעזור למנהלי מערכות המידע להבין איך להתאים את הפתרונות האפקטיביים ביותר לצרכים העסקיים.

כוח האנשים: רק חמישית מהזמן שמשקיעים צוותי עבודה הופך נתונים לרווח. בכדי להנות ממלוא הערך המלא של הנתונים העסקיים, יש להשקיע את הזמן בהפיכת הנתונים לחדשנות ולרווחים.

על פי גרטנר, רק 22% מהזמן שמשקיעים צוותי ניהול הנתונים מושקע בהפיכת הנתונים למידע בעל ערך. הדבר מעיד על צורך מיידי באתחול מחדש של תרבות העבודה, הגדרה מחדש של ערך החדשנות כגרום קריטי בעסק – שחייב להיות מקודם ומטופח. זה גם שם זרקור על העבודה המשותפת של קבוצות ויחידים שעובדים לעתים קרובות עם נתוני הארגון – מציגים חלקים שונים של הארגון עם סט מטרות שונות. גישות מפוזרות של קבוצות נתונים מקשות על מתן הדגש ויצירת שיתוף פעולה בגישה לניהול הנתונים. 

כמו כן, גיוס מדעני נתונים נוספים לא יפתור את הבעיה, כאשר בחלק ניכר מהארגונים עדיין חסרים תפקידי מפתח ויכולות הדרושים להם כדי להפוך לעסקים חכמים. מדעני נתונים מומחים ומקצועיים נחשבים לנדירים ויקרים בעבור רוב הארגונים. זה מאפשר שימוש יעיל בזמן ומנהלי מערכות המידע יכולים לשאול את השאלה: כמה זמן של מדעני נתונים באמת מושקע במשימות של מדע נתונים וכמה הדבר משפיע על ערך החברה.