משבר הקורונה חשף בפנינו אספקטים רבים וחשובים הנוגעים לשילוב בין רפואה, מידע וטכנולוגיה.
שוו בנפשכם עולם אחר, עולם שבו בזבוז הזמן במרפאות יהיה נחלת העבר, עולם שבו ישנו מיקסום זמן אופטימלי בין זמנו של המטופל לצוות המטפל. לכל מטופל יהיה מסד נתונים אחיד ומקיף אשר יתעדכן בכל עת וברגעי משבר, על ידי הצוות הרפואי אשר ייעזר במכשור ייעודי. המידע הרפואי של המטופלים יופיע באופן אינטואיטיבי על צגי חיווי מותאמים אישית, באופן שיסייע לרופאים לנתח את נתוני המטופל בזמן אמת.
ככל שהניטור המרוחק אחר חולים ומתן הנחיות טיפול וירטואליות יהפכו לדבר שבשגרה, כך צפויים לרדת העלויות והסיבוכים הכרוכים למשל במחלות כרוניות אשר דורשות ממערכת הבריאות הקצאת משאבים רבים.
עולם הבריאות המקוונת עושה שימוש נרחב באינטראקציה חכמה ומדויקת יותר בין אנשים, מכשירים, נתונים, ניתוחים ויישומים. התכנסות של אתגרים וטכנולוגיות מתקדמות מציעה שינוי משמעותי בקשת הטיפולים שהייתה מקובלת עד כה, ובעתות משבר גלומות בכך הזדמנויות רבות.
המונח 'בריאות מקוונת' מבטא חיבור בין הרופאים לנתונים, בין המטופלים לספקי שירותי הבריאות וכל זאת באמצעות תשתיות מחשוב ותקשורת. ככל שהמגזר יהיה מקוון ומחובר יותר, בעזרת תקשורת חכמה ושיתוף מידע, נוכל לחוות שינוי בדרך שבה מועברים שירותי הבריאות. שותפויות בין אדם למכונה כבר משנות את האופן שבו אנו חולקים מידע רפואי, מטפלים במחלות ומגלים טיפולים חדשניים ומדויקים יותר.
הבריאות המקוונת מסתמכת על עשרות שנים של ניסיון ספציפי עם פתרונות בריאות באמצעות תקשורת ניידת (mHealth) או באמצעי תקשורת אלקטרוניים שונים (Telehealth). כיום, היא כבר מונעת על ידי התפתחות מואצת של IoT שמחבר בין חיישנים, מכשירים, תוכנות ורשתות ברחבי האינטרנט.
על פי דו"ח MarketResearch.com, תחום ה-IoT בשירותי הבריאות הגלובליים צפוי להגיע לכ-117 מיליארד דולר ב-2020, כשסגמנט שירותי הבריאות הניידים ייתן את הטון, עם גידול משוער של 59 מיליארד דולר ב-2020. תעשיית שירותי הבריאות ידועה כשמרנית, אשר אינה ממהרת לאמץ טכנולוגיות IT מתקדמות, ולכן לא בטוח שהיא צפויה לעבור בזמן הקרוב שינוי דרמטי.
יחד עם זאת, יש באופק סימנים לנקודת מפנה, כאשר שירותי הבריאות נמצאים כיום בראש סדר העדיפויות של משרדי הבריאות הממשלתיים ברחבי העולם. קיים קונצנזוס בדבר הצורך להגביר את תשומת הלב לאתגרים הקשורים בין השאר לגישה, איכות ועלות שירותי הבריאות. יש לציין שני תחומים אשר מחייבים כיום השקעת משאבים גדלים והולכים: אוכלוסיות מזדקנות, ושכיחות עולה של מחלות כרוניות. אין זה מפתיע, כי גם ההנחיות סביב נגיף הקורונה העולמי מתמקדות בין היתר בקהילות אלו כחשופות יותר לסיכונים.
ככל ששירותי הבריאות הופכים למקוונים יותר, הודות לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות וחיישנים דיגיטליים, מתרחבת ההתמודדות עם אתגרים הקשורים לעיבוד הנתונים. היכולת להעביר נתונים של מטופלים לאנשים הנכונים ובזמן הנכון, נותרה עדיין בגדר אתגר אמיתי שמפריע למימוש ההבטחה הגלומה בשירותי הבריאות המקוונים. מכשירים מבוססי IoT, יכולים לספק למקבלי ההחלטות תובנות שעימן ניתן לפעול ולשפר את הטיפול הרפואי. אולם, ספקי טכנולוגיה ממשיכים לייצר מכשירי IoT סגורים, ובכך מקשים על שיתוף נתונים בין מערכות.
אתגר נוסף בהקמה של תשתית דיגיטלית, הוא הצורך לשלב כלי הגנת סייבר ופרטיות. ארכיטקטורת האבטחה חייבת לכלול ניהול נתונים ודרישות אבטחה בין משתמשים, יישומים ומכשירים, עם תשומת לב לסוגיית ניהול האימות והתיקוף. ארגוני בריאות צריכים לתכנן ולפרוס אבטחה רב שכבתית, מקצה לקצה עם ניהול זהויות, ניהול גישה, הצפנה, ניתוח אבטחה פרואקטיבי ואבטחת רשת.
ממחקר משותף של Dell Technologies וחברת המחקר Vanson Bourne עולה, כי האופק בתחום איננו חד-משמעי, אך קיימת הסכמה של הארגונים בתחום, על הצורך לבצע טרנספורמציה דיגיטלית. הנתונים בשוק חיוביים ומצביעים על כך שהתעשייה עומדת לזנק קדימה עם 89% מהארגונים אשר מצפים להשלים את המעבר לארגון מבוסס תוכנה, ו-80% מהם אשר יעשו שימוש בבינה מלאכותית (AI).
כמה מילים על AI – אנו מבינים כי ככול שכמות האמצעים לניטור, בקרה, איסוף מידע ממקורות שונים יגיעו למסד נתונים אשר מאפשר ללמוד דפוסים, תובנות, להסיק מסקנות ולבצע יכולת ניבוי ככול שהמידע במערכות אלה עולה, נגיע בעצם לשלב הבא ברפואה, שלב זה לא יתבסס על מחקרים מבוססי ידע קודם, אלה נקבל "המלצות מערכת" על סמך הלימוד העצמי וחקירת דפוסים אשר "יד אדם" לא תוכל לראות. רפואה מבוססת גנטיקה, אינטראקציות בין תרופתיות, תופעות לואי חמורות אשר לא יכולנו להסיק על קשר מובהק. מערכות AI וDL יהוו מכשיר בעל ערך לעתיד הרפואה בנושאים אלה.
חולים כרוניים אשר יהוו מרכיב הולך ועולה ככול שתוחלת החיים תעלה יעשו שימוש מושכל בטכנולוגיות אלה על מנת להאריך את חייהם באיכות חיים טובה לצד המלצות מערכת מותאמות אישית ומזעור תדירות הביקורים במרפאות.
לסיכום, שוק שירותי הבריאות העולמי עומד בפני קפיצת מדרגה משמעותית לעולם הדיגיטלי. אולם, נדרש עוד צעד מהותי לפני שניתן יהיה לממש לגמרי את הטרנספורמציה הדיגיטלית והוא צמצום הפער בין טרנספורמציית ה- IT לכיוון העולם המקוון (שדרוג התשתית) לבין הטרנספורמציה של הארגון הרפואי (השמרני יותר) מטעמים מובנים.