מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה
sponsored by 

המרכז הרפואי הדסה

02/06/2021

נבחרת החלומות שמנצחת את אתגרי השעה

הכירו את ה-CxO: סדרת ראיונות על אתגרי התקופה - אלדד שראל, Director of IT, במרכז הרפואי הדסה

הם הגיעו לאתגרי הקורונה עם תשתיות עדכניות, תכנית סדורה ונהלים מושרשים ועדיין, מצאו עצמם משפרים תוך כדי ריצה בהתאם למציאות הקיצונית המשתנה וכורח הנסיבות.
נבחרת ה-CxO’s המובילה בשוק קבוצה של בעלי תפקידים בכירים בעולמות הטכנולוגיה, שנענתה בכל הכח לאתגרי השעה.

פרויקט "הכירו את הCxO "בא לחשוף את גיבורי התקופה - מנהלי התשתיות שהתמודדו עם אתגרים, יישמו פתרונות והגיעו להצלחות במגזרים שונים. הפעם - מנצחים את אתגרי השעה בתחום הרפואה- הכירו את המרכז הרפואי הדסה.


המרכז הרפואי "הדסה" הינו המרכז הרפואי האוניברסיטאי הראשון בישראל. הדסה מטפלת בלמעלה ממיליון איש בכל שנה ב-120 מרפאות החוץ שלה, בלמעלה מ-70 מחלקות האשפוז ועוד יחידות התמחות רבות בבית החולים.

ארגונים מתחומי הבריאות שדאגו לטרנספורמציה דיגיטלית מבעוד מועד, יצאו נשכרים על אחת כמה וכמה באתגרי התקופה האחרונה. אלדד שראל, המשמש כ-Director of IT במרכז הרפואי מספר על תהליכי הטרנספורמציה שהתבצעו בארגון מקצה לקצה:

"החלפנו תשתיות באופן רוחבי על מנת לתמוך בגידול משמעותי של נתוני הארגון. לדוגמה, מערך הדימות הדורש התייחסות ממוקדת של מערכי אחסון, LB , שרתים וכו'.

סיפקנו את הדרישות הארגוניות הקשורות בתחום בצורה מיידית תוך חיבור ותמיכה מרחוק – לרציפות שירותית. בתקופת הקורונה ביצענו פעולות נרחבות בתחומי מערכות המידע, שכללו בעיקר תמיכה בדרישות עסקיות באמצעות טכנולוגיה."

 

ההכנה המוקדמת ללא ספק הוכיחה עצמה וסייעה למרכז הרפואי הדסה לצלוח את אתגרי הקורונה באופן מיטבי. שתף אותנו בהתמודדות החברה בימי קורונה.

"בצד הטכנולוגי כבר לפני שנים זיהינו את "אתגר המוכנות" לקראת התקפות סייבר (כגון מתקפות כופר), בהתאם לכך נערכנו מבעוד מועד לעבודה תחת אילוצים שונים. בית החולים נערך עם חוות טרמינל ייעודיות, תשתית  VDI רוחבית, משאבי מחשוב ואחסון עם יכולות גידול מהירות, חיבורי VPN וכו'. כשהקורונה פרצה היינו מוכנים לספק את כל צרכי הארגון – בין אם זה מחשוב לכל מערך המעבדות שסיפק פיענוח בדיקות למרבית תושבי ישראל בחודשים הראשונים, חיבורים מהבית לצוותים, בצורה מאובטחת, למקסם ולאפשר להם לעבוד מרחוק, וכמובן – תשתיות מונחות רגולציות – הן לאודיו והן לוידאו, שגם הן הפכו להיות שחקן קריטי ומאפשר בימים של בדיקות ותקשורת מרחוק." מסכם אלדד את ההתמודדות עם אתגרי התקופה.

 

ההיערכות של 'הדסה' באופן רוחבי ומעמיק מבעוד מועד היתה משמעותית מאוד לאתגרי התקופה. אילו פתרונות יושמו במערך ה-IT של הדסה?

עידו מוליחי, ארכיטקט בכיר לטכנולוגיות וחדשנות וחגית סנדלון, מנהלת הלקוח בחברת Dell Technologies, משתפים על התאמת הפתרונות:

 

הצרכים הייחודיים של הדסה בשל היותם מחד גוף אקדמי מחקרי מהמתקדמים בעולם, ומאידך בית חולים מוביל הצורך טכנולוגיה בכל הרבדים הקליניים, הביא אותנו לגבש ארכיטקטורה גמישה, עשירה מאוד ובו זמנית מאובטחת מקצה לקצה. זאת כדי לספק מענה בזמן קצר מאוד ליישומים סופר קריטיים לחדרי הניתוח עם רמת זמינות תמידית ומיידית בכל תרחיש כשל, ובנוסף לאפשר לגופי החקר לאגד ולשמר מידע בעל ערך רב תוך ביצוע אנליטיקה מתקדמת לקבלת תובנות מבוססת טכניקות AI ו-ML (למידת מכונה).

  • הטמעת פלטפורמת PowerScale של Isilon כפתרון תשתיתי למערך הדימות לשמירה על מידע Unstructured לאחסון נפחים עצומים וגידול של PB המאפשר ביצוע של DataLakes כ-Single File System לאנליטיקות מתקדמות מבוססות בינה מלאכותית.
  • יישום פתרון ייעודי הכולל ארכיטקטורה גמישה המתאימה למולטי קלאוד מסוג Active-Active ל-Core App הנמצאים בשימוש הדסה, מבוססת פלטפורמת Unity וכן Vplex המאפשרת רציפות עבודה על פני שני אתרים גיאוגרפיים במקום שונה, כמענה לתרחישי כשל ללא התערבות יד אדם ובאופן אוטומטי מלא.

     

  • הטמעת פתרונות Cyber Security  מתקדמים ומערכות לזיהוי אנומליות ואנטי כופרה עם ארכיטקטורת AirGap על בסיס פתרונות ה-DPS מבית Dell Technologies.

"הדסה רכשה פתרון  Cyber Recovery המאפשר לארגון לשמור על הנתונים הקריטיים בסביבה מבוקרת ומנותקת מתשתית הייצור תוך שמירה על תנאי אבטחת מידע מחמירים. הפתרון משמר השקעה שביצענו למערכת הגיבויים הנוכחית ומבוסס על שימוש במערכות אחסון קיימת. אנחנו תקווה שלא נצטרך להשתמש ביכולות המערכת – ועדיין, אי אפשר לחשוב על ארגון בגודל ובתחום שלנו ללא פתרון כזה." מוסיף אלדד.

אתגרי אבטחת המידע היו ללא ספק במוקד העניין בשנים האחרונות וביתר שאת בתקופת הקורונה. המעבר לעבודה מרחוק והצורך בגישה למידע מכל מקום, יצרו אתגרים לא פשוטים בקרב מנהלי מערכות מידע, שנאלצו לייצר הגנה מיטבית, לצד שמירה על רציפות עסקית, למשתמשים בכל מקום ומכל מכשיר. מצד אחד לאפשר, מצד שני – לשמור.  כ-Director of IT בארגון רפואי אלדד שם דגש מיוחד על נושא האבטחה:

 "אתגרי השנה דרשו שינויים מהירים, הצטיידות מהיום למחר, הקמות ופריסות של מעבדות, התרחבות, הכל גמיש, מהר, מיידי. המצב חייב מענה פרקטי ישים, מפוקח ואחראי להכנסת ציוד המעבדה והציוד הרפואי לרשתות המרכז הרפואי:

  • נבנו אד-הוק רשתות לצרכים השונים.
  • נפרסה תקשורת אל-חוטית מאובטחת במחלקות הקורונה.
  • חוברו מכשירי מעבדה לרשתות סגורות.
  • כל העברת המידע לרשתות בית החולים עבדה ע"י תשתית אוטומציה כולל תהליכי הלבנה.
  •  חיבורים מרחוק התאפשרו אך ורק למורשים ובאמצעות 2FA\MFA.

כל כותרת שקראתם בתקופה הזו בעיתון על בדיקות מהירות, התרחבות המענה, קיצור משך ההמתנה, כל אלמנט כזה מגיע עם משמעויות נרחבות של תשתיות ופתרונות. מרכז רפואי הדסה ביצע את כל אלו ללא פשרות ובאופן אחראי ומותאם. חשוב גם לציין, ששילוב עובדים צעירים הוסיף לנו ערך רב – הבנה ויישום מהיר, פתיחות ואדפטציה של טכנולוגיות מתקדמות, העניקו לנו במיוחד בתקופה של קצב מהיר, יתרון מובהק." משתף אלדד.

 

תחומי הבריאות נדרשו בקפיצה כל כך גדולה בתקופה כל כך קצרה. מה מתוכנן בעתיד הקרוב מבחינת מערכות מידע במרכז הרפואי הדסה?

"אנחנו נערכים לעבודה בענן,  דבר שעד לא מזמן היה אסור ע"פ הרגולציה – וכולם מבינים היום את הצורך הקריטי באופציה זו. זהו תחום שהטיפול בו בתחום הבריאות בישראל הוא חלוציות של ממש – אנחנו ניגשים לכך באופן מפוקח וזהיר, ובמקביל ממשיכים בהסבת מערכות ישנות לעבודה על תשתיות מודרניות."

 

אלדד, "מכל מלמדינו השכלנו"... נשמע שעברתם תקופה אינטנסיבית מאוד, מאומצת ללא הפסק, ועם זאת נחלתם הצלחה. תן לנו טיפ לסיום, במבט רוחבי על הטרנספורמציה שעברתם, אתם עוברים ועוד תעברו.

 "איך אומרים... העולם שייך לצעירים. אני ממליץ למנהלי מערכות מידע לגייס צעירים למערך, להקשיב וללמוד מהם. על אף באתגר בשימור עובדים מדור ה- Y ו- Z הם מוסיפים ערך רב לארגון, מביאים עמם חדשנות וחשיבה גמישה... הם העתיד."

 

לסיכום, מציין אלדד שראל, Director of IT, במרכז הרפואי הדסה את החוויה החיובית על אף האתגרים:  "שילוב נכון של עבודה ובית לא רק שלא מוריד את התפוקה אלא אף יכול בהחלט להעלות אותה. דווקא בתקופה כזו גילינו שהשילוב הנכון יכול להביא יתרונות גדולים -הן בגזרה התפעולית וכמובן, באווירה ובתרבות הארגונית."

להורדת הסיפור המלא